نقد و بررسی بازی inFAMOUS 2
 
بگو هستی2
پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, :: 10:44 ::  نويسنده : نیما تهی

نام بازی : inFAMOUS 2
ناشر : SONY COMPUTER ENTERTAINMENT
سازنده : SUCKER PUNCH
تاریخ عرضه : 7 جولای 2011 ( امریکا )
پلتفورم : ONLY ON PS3

مطمئنا اکثر بازیبازان قدیمی یا بازیبازان دو نسل پیش کنسول ها با استدیو ساکر پانچ اشنایی دارند . شرکتی که سری بازی SLY COOPER را با کنسول PS1 بصورت انحصاری به اوج خود رساند اما بعد از این مدت دیگر خبری از این شرکت نشد ولی در نسل سوم زمزمه هایی از ساخت یک بازی توسط این شرکت بطور انحصاری برای PS3 به گوش میخورد . بعد از مدتی بازی انها با نام inFAMOUS معرفی شد که یک بازی اکشن ادونچر با یک دنیای باز بود . بازی پس از عرضه به موفقیت های کیفی بسیار زیادی رسید اما از نظر فروش موفق ظاهر نشد که این تقصیر را باید بر گردن شرکت سونی بخاطر مانور ندادن بر روی این بازی و تبلیغ نکردن یا به اصطلاح هایپ نکردن این بازی داسنت تا بازی از نظر فروش ضربه بخورد . پس از چند ماه از عرضه inFAMOUS ف ساکر پانچ اعلام کرد در حال کار بر روی قسمت دوم است و قول هایی داد که بازی چه از نظر کیفی و فروش موفق خواهد شد و بازیبازان و طرفداران را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد . حال بازی عرضه شده و باید دید یا از نظر کیفی به مانند نسخه اول خواهد یا پسرفت و پیشرفتی در خود دیده . جواب را در اخر این مقاله به شما خواهم گفت .



داستان بازی قسمت دوم از انجا شروع میشود که کول ( قهرمان بازی که یک پستچی کاملا معمولی بود اما بعد از یک انفجار دارای قدرت های الکترسیته شد و برق را به کنترل خود دراورد ) پس از مبارزه با The Beast ( دشمن قسم خورده و قدیمی کول ) شکست بزرگی خورده و قدرت های او دوباره افول کرده و همچین زخم های عمیقی برداشته و بی هوش میشود . کول سریعا از شهر Empire City فرار کرده و به شهر New Marais مه خاطراتی هم از ان دارد کوچ میکند تا علاوه بر فرار از The Beast دوباره قدرت های خود را بازیابی کرده و برای راند بعد مباره با Beast اماده شود . اما وقتی به شهر New Marais میرسد متوجه میشود که یک سیاستمدار به نام جورزف برترند با سو استفاده از اشوب های شهر کنترل ، شهر مذکور را با استفاده از نیرو های خود که The Militia نام دارد بدست گرفته و هدف خود را نابودی جهش یافتگان و همچنین شخص کول بیان میکند از همین اینجا است که دشمنی کول و برترند رقم میخورد . حال کول ابتدا باید دانشمندی بنام Wolfe را پیدا کند تا بتواند دوباره قدرت های خود را بازیابی کند و ..............
داستان به اندازه کافی کشش لازم برای پایان بازی را ایجاد میکند و با پیچش ها و راه های مختلف خود بازیباز را با خود همراه میکند . شخصیت کول کاملا توسط بازیباز با انتخاب هایش رقم میخورد و شخصیت های جدیدی نیز به بازی اضافه شده که نیکس و کویی نام دارند و هرکدام با توجه به اعمال شما ، بازیباز را در ماموریت هایش کمک میکنند . اگر شخصیت مثبت را برای کول در نظر گرفتید کویی با شما خواهد بود و قدرت یخ را برای شا به ارمغان می اورد اما اگر ان روی شخصیت را انتخاب کردید نیکس با شما همراه شده و قدرت اتش را به شما هدیه میدهد . زک دوست قدیمی و بی وفای ! کول در قسمت اول نیز او را یاری میدهد و تاثیر بسیار مهمی در داستان بازی دارد . در کل شخصیت ها همه عالی کار شده اند و کاملا هماهنگ با روحیه خودشان نظراتشان را به بازیباز اعلام میکنند . در کل داستان بازی به اندازه کافی پرداخته شده و یک داستان هیجان انگیز را رقم میزند .



گرافیک بازی چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ فنی نسبت به نسخه اول پیشرفت بسیاری کرده بافت ها زنده تر شده اند و انیمیشن های شخصیت ها خشکی عنوان قبل را ندارند اما هنوز هم کمی خشک بنظر میرسند . همان طور که گفتیم کول پس از نابودی شهر امپایر سیتی به New Marais مهاجرت کرده و در نتیجه بازیباز در این قسمت با محیطی کاملا متفاوت تر از قسمت اول روبرو خواهد شد . شهر مذکور یک شهر ساحلی هست در نتیجه معماری ساختمان های ان و همچنین فضای کلی شهر کاملا به شهر های ساحلی و جزیره ایی شبیه است . شهر کاملا نورانی و جذاب طراحی شده و بازی را میتوان جز بهترین طراحی های هنری این نسل دانست اب و هوای این شهر کاملا با امپایر سیتی بدلیل ساحلی بودن متفاوت است در نتیجه کول نمیتواند با همان لباس های خود وارد این شهر شد زیرا این شهر گرم تز از شهر امپایر سیتی هست و از نظر جغرافیای با یکدیگر متمایزهستند و مردمان این شهر دارای فرهنگ و طرز لباس پوشیدن متفاوتی هستند . کول نیز برای اینکه از گرما در کاپشن قدیمی خود نمیرد ! باید لباسی هماهنگ با اب و هوای شهر بپوشد لباسی استین کوتاه و خنک و پارچه ایی تا اب و هوای گرم New marais او را اذیت نکند . حقیقتا انیمیشن کول نسبت به شماره اول متحول شده و کاملا تکنیکی تر شده و حتی با کمی دقت میتوان جوش ها و خال های او را بر روی صورتش دید که واقعا شگفت انگیز است حرکت لب و دهان اون نسبت به شماره اول که یک فاجعه بود پیشرفت بسیاری کرده و کاملا با حرف زدن های او هماهنگ است حال او راحت تر از دیوار ها و ساختمان های New Marais بالا میرود و ان حس خشک شماره اول را ندارد و لذت بردن از پارکور بازی را دو چندان کرده . شخصیت های دیگر هم به مانند کول طراحی بسیار خوبی دارند اما هیچکدان به خوبی کول طراحی نشده اند اما زک زا میتوان نزدیک به کول دانست . همان طور که گفتم بافت ها زنده تر شده و چند ضلعی ها نیز نسبت به شماره اول کاملا تعدادشان بیشتر شده و جزییات در محیط بازی بیداد میکنند . انفجار ها سهمگین تر و همچنین نور پردازی کاملا بهینه شده و حس یک انفجار نابود کننده را میدهد . منابع نوری در بازی افزایش پیدا کرده و حتی یک انفجار یا نیروی الکترسیته ایی که از دستان کول ساطع میشود خود یک منبع نوری برای بازی است . سایه های کاملا پویا شده و با منباع نوری که بیان شد کاملا هماهنگ است و بازی را بس زیباتر و طبیعی تر جلوه میدهد . هنوز هم به مانند قبل میان پرده ها توسط کامیک بوک ها روایت میشود در ان این قسمت زیباتر شده و کاملا حس یک کامیک بوک را به بازیباز میدهد .
گرافیک فنی و هنری بازی را میتوان جز بهترین های این نسل و سال 2011 دانست و بازیباز را از همه نظر متعجب و سوپرایز خواهد کرد زیرا واقعا جهشی عظیم مانند سری بازی انچارتد نسبت به شماره اول خود کرده و این جای تحسین برای سازندگان دارد .



صداگذاری بر روی شخصیت ها عالی کار شده و کاملا شخصیت ها را زنده کرده اما متاسفانه صداگذاری برای اشیا و اجسامی که کول بر روی انها میدود یا راه میرود به خوبی صورت نگرفته و حس خوبی به بازیباز نمیدهد به مانند اینکه کول اصلا وزنی ندارد یا با پی لخت بر روی زمین میدود همچنین صداگذاری بر روی اشیا شکسته شده و انفجار ها نیز راضی کننده و قابل قبول نیست و ان حس یک انفجار یا شکسته شدن را نمیدهد که از این حیث جای تاسف دارد . اما از این بخش که بگذریم به دوبله و صداگذاری بر روی شخصیت های متفاوت میرسیم که واقعا شگفت انگیز انجام شده و دوبلور ها کاملا کار خود را به خوبی و حرفه ایی انجام داده اند . همان طور که میدانید دوبلور کول در این قسمت عوض شده و به شخصه هنگام اعلام این خبر کاملا ناراحت و نگران شدم اما حالا کاملا راضی هستم زیرا دوبلور جدید کول واقعا توانسته احساسات و شخصیت کول را ادا کند و واقعا عالی کار کرده . دیگر شخصیت های نیز بخصوص زک عالی صداگذاری شده اند . موسیقی نیز در بازی واقعا شگفت انگیز است و کاملا جایگاه خود را در بازی میداند مثلا در مواقع مبارزه کاملا موسیقی حسی هیجانی و هیپ هاپ به خود میگرد و لذت مبارزات را دو چندان میکند و در مواقعی که کول بیکار است و در شهر میچرخد یک موسیقی ارام و دل نواز پخش میشود که کاملا با جو محیط برابری میکند .
در کل این بخش نیز عالی کار شده و حسی شگفت انگیز و دل ربا دارد اما همان طور که در بالا گفتم ضعف هایی هم دارد که میتوان بخاطر نکات مثبت فراوان ان از انها چشم پوشی کرد .



نوبتی هم که باشد نوبت به بخش گیم پلی است که بازیباز را به سفری شگفت انگیز و هیجان انگیز میبرد و بازیباز را در خودش غرق میکند . مبارزات تن به تن به لطف Amp که توسط زک ساخته شده عمق بسیار زیادی پیدا کرده و حالا دارای چند ضربه های متفاوتی از کول هستیم حتی میتوان با کول چند ضربه هایی طولانی بر روی چند دشمن زد که با کند شدن بازی واقعا حس سینمایی مبارزات را دوچندان میکند . پس زدن چند ضربه ها کول یک فینیشر به تمام معنا بر روی دشمنان میزند که کار دشمنان را یکسره میکند . تمام این قابلیت ها را میتوان اپدیت کرد و چند ضربه های متفاوتی خریداری کرد . کول هنوز قابلیت های کنترل الکترسیته خود را دارد که در این شماره هیجان انگیز ترد شده . کول در اوایل بازی و اواسط بازی قابلیت های متفاوتی بدست می اورد که واقعا حس مبارزات و عمق مبارزات را دو چندان میکند . هنوز هم قابلیت های شلکیک گلولهای الکترسیته و نارنجک های الکترسیته در بازی وجود دارد واقعا عق انها کاملا زیاد است . بازیباز میتواند قابلیت های جدید برای خود باز کند اما در ابتدا باید قفل انها را بشکند . این قابلیت جدید اضافه شده به گیم پلی بازی را جالب تر کرده و شکستن این قفل ها برای باز کردن قابلیت ها به این صورت است که بازیباز باید با استفاده از قدرت های قبلی خود تعدادی دشمن را از بین ببرد تا ین قفل ها باز شود یا تعدادی مراحل جانبی را انجام دهد تا این قفل ها بشکند. حرف از ماموریت های جانبی شد که واقا تعدادشان در بازی افزایش پیدا کرده و کاملا همسو با ماموریت های اصلی است و بخاطر همین بازیبازان دوست دارند همه انها را انجام دهند . انجام این ماموریت ها میتواند قابلیت های جدید برای کول باز کند که همین عمل باعث میشود اکثر بازیباز ها ان را انجام دهند . تنوع این مراحل هم نه خوب است و نه خسته کننده ولی اکثرا به یک چیز محدود میشوند ولی زیاد هم تکراری نیستند و تنوع انها قابل قبول است ( هرچه باشد بهتر از نسخه اول کار شده اند ! ) . بازی هنوز هم یک بازی open-world است . محیط ها بزرگتر شده و ماموریت ها نیز کاملا در تمام نقشه پخش شده اند .
همان طور که گفتیم کول میتواند با توجه به اعمال خود در بازی که توسط سیستم کارما کنترل میشود یکی از دو قدرت جدید را برای خود باز کند . اگر کول را به یک ضد قهرمان تبدیل کنی او قدرت اتش راهم کنترل میکند اما اگز او را به یک سوپر قهرمان تبدیل کنید قدرت یخ را از کویی به ارث میبرید . سیستم کارما کمی بچه گانه کار شده و تمام تصمیمات بازی ره به خوب و بد تبدیل کرده که زیاد جالب نیست و باید تصمیمات خاکستری یا میانه رو هم در بازی جد داشت تا عمق سیستم کارما زیاد تر و جالب تر شود که امیدواریم در قسمت بعد بازی این قابلیت اضافه شود . در کا گیم پلی سرگرم کننده و هیجان انگیز طراحی شده و مدت زمان طولانی بازیباز را در خود غرق میکند و تا اخر بازی هیجان انگیز و شگفت انگیز باقی میماند . بخش جدیدی که به بازی اضافه شده ، بخش ساختن مراحل است که میتوان مانند بازی little big planet ( اما در ابعادکوچکتر ) مراحل ساخته شده خود را با در اینترنت و با دوستان خود در اشتراک بگذارید . ین بخش تنوع مراحل را بالا برده و لذت بردن از بازی را طولانی تر کرده .



در کل قسمت دوم inFamous نسبت به عنوان اول خود پیشرفت بسیار زیادی کرده و جهشی بسیار بزرگ را انجام داده اما بازی خالی از مشکلات هم و حتی برخی مشکلات هم دارد که گذر از ان اسان نیست و کاری نشدنی است اما مهم این است که نکات مثبت بازی کاملا نکات بازی رو پوشانده و اجازه خودنمایی به انان نمیدهد . متاسفانه جو عجیبی که در سایت ها و مجلات بوجود امده باعث شده بازی امتیازاتی که در خور ان است دریافت نکند که البته این امتیازات اصلا مهم نیست ، مهم تجربه ایی است که بازیباز از بازی کسب میکند تجربه ایی که بس شگفت انگیز و فوقالعاده است و کمتر بازی میتواند ان را به شما هدیه دهد . پس خود را باری مبارزه با The Beast اماده کنید .




داستان : 8.5
گرافیک : 9
گیم پلی : 9
صداگذاری : 8
جذابیت : 9
ارزش : 9
امتیاز فنی : 8.7

منتظر نظرات شما دوستان عزیز هستم و امیدوارم این مقاله راضی کننده باشد
 


__________________


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • در این شهر...
  • پری دانلود
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بگو هستی2 و آدرس begoohasti2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 53579
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 53579
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید